розробки уроків зарубіжна література, виховні заходи

розробки уроків


Тема. Р.Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на шоколадній фабриці містера Вонки
Мета: розкрити художній світ казки; розвивати вміння та навички виразного читання, виявлення елементів сюжету твору, характеристики образів персонажів; викликати в школярів засудження різних вад характеру – надмірне захоплення солодощами, жуйками, телевізором, виховати кращі моральні якості – доброту, щирість, уміння стійко долати життєві труднощі.
Обладнання: тексти казки, мультимедійна презентація, фрагменти фільму Т.Бертона «Чарлі і шоколадна фабрика»


І. АКТУАЛІЗАЦЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Кажуть, що найскладніше створювати розповіді для дітей. Адже діти терпіти не можуть, коли їх повчають, проте люблять пригоди й небезпеку, чекають щасливих завершень. Водночас для дітей замало просто захопливої історії, у ній обов’язково повинен бути якийсь прихований зміст, прихована мораль. Тільки книги, що володіють глибиною й діляться з людиною мудрістю, заслуговують на життя у віках.
Поміж таких творів – повість-казка Роальда Дала «Чарлі й шоколадна фабрика»
Відомий дитячий письменник Едуард Успенський у передмові до російського перекладу книги Р. Дала написав: «Ребята! Чего там долго думать, немедленно покупайте эту книгу или берите ее в библиотеке и читайте.Только не читайте на уроке, потому что учительница отберет книгу и будет читать сама. (Если у нее, конечно, не возьмет книгу директор.)
Не все герои этой книги вам понравятся. Боюсь, на страницах собраны далеко не ангелы. Но главный герой Чарли - это наш человек. Он абсолютно добрый и ужасно честный.
Что касается шоколада, то его на страницах этой книги столько, и описан он так вкусно, что во время чтения вы будете себя чувствовать людьми, живот которых набит целой коробкой шоколадных конфет.
Итак, открывайте обложку этой коробки… то есть книги. И смело читайте ее.»
І сьогодні ми продовжуємо знайомство з цікавими та незвичайними пригодами хлопчика Чарлі та його друзів на шоколадній фабриці містера Вонки.
Запис у зошити теми уроку.
Ви вже дочитали казку Р. Дала до кінця, тож давайте пригадаємо основні події твору і складемо його сюжетний план.
Запис у зошити сюжетного плану
·        Що таке сюжет твору? (Художня послідовність подій у творі )
·        Назвіть основні частини сюжету (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка)
·        Експозиція (знайомство з героями твору, часом і місцем дії) – життя і мрії родини Бакетів
·        Зав’язка (ключовий момент розгортання подій) – щасливий квиток Чарлі
·        Розвиток дії (подальше розгортання подій, розкриття характерів героїв) – пригоди в чарівному світі шоколадної фабрики
·        Кульмінація (момент найвищого напруження в розвитку дії) – Чарлі залишився один на фабриці
·        Розв’язка (подія, що завершує розповідь) – Чарлі разом з родиною переїздить на фабрику Віллі Вонки
ІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
На минулому уроці ми звернули увагу на те, що дія казки розгортається у формі своєрідного змагання. Спочатку всі шукають Золоті квитки, які дають шанс потрапити на загадкову шоколадну фабрику Віллі Вонки. Потім починається екскурсія солодкою країною, яка містить для кожного учасника небезпеку й спокуси. 
·        Для чого Віллі Вонка влаштував ці змагання і яку винагороду він підготував для переможця?
Віллі Вонка хотів знайти наступника, спадкоємця, який продовжував би керувати його шоколадною фабрикою
·        Чому містер Вонка запросив на фабрику саме дітей?
Діти не вміють прикидатися,  щось приховувати, не викрадатимуть секретів приготування солодощів
Тож, чи справдяться сподівання Віллі Вонки, які випробування він підготував для дітей на своїй фабриці, хто стане переможцем у цих випробуваннях і чому – про це ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.
·        Назвіть імена п’яти щасливчиків, яким вдалося отримати Золоті квитки містера Вонки.
·        Розкажіть про цих дітей:
-         Як діти отримали ці квитки
-         Що ми дізнаємось про них, їхні захоплення та уподобання
-         Як ставляться батьки до своїх дітей, як їх виховують

Персонаж
Портрет
Риси характеру, вчинки
Батьки
Покарання та його наслідки
Август Глуп
с.15
-         жадібний
-         ненажерливий
-         їжа – його улюблене заняття; це його пристрасть; єдине, що його цікавить;
-         непослух
с.15-16;
у Шоколадному цеху батько не захотів пірнати у шоколадну ріку, щоб не зіпсувати свій костюм
У Шоколадному цеху хлопчик через свою ненажерливість впав у шоколадну ріку, а потім його засмоктало у величезну трубу, де він застряг. Потім хлопчика віднесло у ірисковий цех (і тоді іриски можуть стати неїстівними).
«Он неприменно попадёт в отбросы. Такие, как он, всегда туда попадают».
пісенька умпа-лумпів с.52-53;
товстун став надто худим

Верука Солт
с.17, с.39 дівчинка із багатої сім’ї ; звикла, щоб всі її забаганки негайно виконувались; мала багато домашніх тварин (с.74-75); вимагала від батька умпа-лумпу, льодяниковий човен, білочку
-         розбалувана
-         примхлива
-         вередлива
-         вперта
-         не розуміла слова «не можна»
-         зверхня
-         глупа (білочка постукала по голові дівчинки і стало зрозуміло, що в голові у неї зовсім пусто)
с.17-18
У Горіховому цеху білки затягли дівчину у сміттєзвалище  (с.76); батьки, рятуючи доньку, теж там опинились;
пісенька умпа-лумпів с.78-79
Віолета Борегард
С.21 дівчинка, яка постійно жує жуйку, встановила світовий рекорд – жує одну жуйку протягом 3 місяців
-         груба
-         пихата
-         не поважає маму і дорослих
-         противна, капосна
мама постійно кричить на доньку, вважає її дурненькою;
у Цеху винаходів не заборонила донці жувати жуйку, бо мріяла, щоб її донька стала першою, хто скуштує цей винахід
У Цеху винаходів (вічні льодяники, волохаті іриски) Віолета без дозволу  почала жувати жуйку-обід і перетворилася на величезну чорницю. Її відправили у цех соків, щоб вичавити з неї сік;
дівчинка так і не позбавилася фіолетового кольору
Майк Тіві
С.23 хлопчик, який зранку до ночі дивиться телевізор, любить бойовики
-         агресивний
-         грубий
-         некирований
-         невихований , постійно перебивав дорослих
-         впертий
-         зневажливий

У Телешоколадному цеху хлопчика «передали» по телебаченню (телепортували в телевізор, зробивши його зовсім крихітним, але й це не змінило хлопчика);
пісенька умпа-лумпів с.94-95;
щоб врятувати Майка, його ніби розтягли

(Характеристика всіх дітей с.36-37)
·        Хто такі умпа-лумпи?  Як і чому вони опинилися на шоколадній фабриці містера Вонки?  Маленькі чоловічки з далекої дикої та небезпечної країни Лумпландії. Найбільше вони полюбляли їсти боби какао. І тоді містер Вонка запропонував цим маленьким чоловічкам працювати у нього на фабриці, а натомість пообіцяв платити їм бобами какао.
·        Яку особливу роль вони виконують у казці? Умпа-лумпи співають повчальних пісень, у яких засуджують вади в характері дітей та їх батьків.  
·         
Перегляд фрагмента фільму «Чарлі і шоколадна фабрика»

·        Тож, які вади викривають умпа-лумпи у своїх піснях? Надмірне захоплення сучасних дітей їжею, жуйками, телевізійними розвагами. Розкривають причини дитячих проблем у сучасному світі.
·         Хор умпа-лумпів звертається не тільки до дітей, а й до дорослих. Які поради вони дають батькам? Батьки дуже люблять своїх дітей, усе їм дозволяють, не розуміючи, що своєю поблажливістю їм шкодять.   Засобом від дитячих хвороб сучасності  умпа-лумпи вважають книжки, які розвивають творчу уяву та мислення, покращують характер і душу дитини.
·        Творча робота. Складіть пам’ятку для батьків героїв казки щодо виховання дітей
Пам’ятка для батьків щодо виховання дітей
ü Любіть своїх дітей, але не забувайте про їхнє правильне виховання.
ü Дбайте про здоров’я дітей, не дозволяйте закріплюватися їхнім шкідливим звичкам
ü Проводьте з дітьми більше часу, не відкупляйтеся від них грошима й подарунками
ü Не дозволяйте багато сидіти перед телевізором, за комп’ютером.
ü Не сваріться при дітях і не сваріться взагалі
ü Будьте хорошим прикладом для дітей
ü Навчіть дітей розуміти слово «Не можна!»
·        Чи став хтось із цих чотирьох дітей переможцем ? Чому?
·        Назвіть ім’я дитини, яку Віллі Вонка обрав своїм спадкоємцем. Чарлі Бакет
·        На перший погляд, Чарлі важко було змагатися з багатими й упевненими в собі суперниками, бо страшна бідність, у якій жила родина хлопчика, зробила його дещо сором’язливим і незграбним. Але Чарлі мав головну перевагу, про яку  і сам не здогадувався.  Яку? Любов і підтримку родини
·        Розкажіть про те, як жила родина Бакетів
·        Перекажіть епізоди, які свідчать про особливе, ніжне й трепетне, ставлення членів родини один до одного.
·        Як часто Чарлі міг ласувати шоколадом?
·        Коли ви читали про золоті квитки, чи одразу ви здогадалися, що Чарлі обов’язково знайде один з них? Чому?
·        Порівняйте почуття Чарлі від його знахідки із ставленням інших дітей до щасливих перепусток на шоколадну фабрику
·        Як поводися Чарлі під час екскурсії на шоколадну фабрику?
·        Як Чарлі сприйняв звістку про те, що він стане власником фабрик Віллі Вонки?

·        Творче завдання. Остання кнопка, на яку натиснув містер Вонка, була кнопка «Вгору й геть». Після цього життя Чарлі змінилося назавжди. Підберіть до слів «вгору» та «геть» ті поняття, з якими родина Чарлі ввійде до нового життя, а які назавжди залишить у минулому


ІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати цитатну характеристику Віллі Вонки
IV.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Закінчіть речення.
Я засуджую  ...,  тому що 
Я згодна (згоден) з  …., тому що   ….
Я захоплююсь   …,  тому що 


Метод проектів на уроці зарубіжної літератури
заочна подорож "Короленко і Полтава"
дослідницький проект учнів 6 класу




Частий гість і помічник школи - сільський бібліотекар Касяненко Лариса Віталіївна











 


Немає коментарів:

Дописати коментар