розробки уроків зарубіжна література, виховні заходи

неділя, 18 лютого 2018 р.

Інтерактивні ігри уроках зарубіжної літератури


Інтерактивні ігри  уроках зарубіжної  літератури
*    Попередня підготовка: учні отримують домашнє завдання ознайомитися з біографією письменника  та підготувати запитання на прес-конференцію, виступити в ролі журналістів. З числа учнів, які навчаються на високому рівні , учитель обирає « автора”, який  дає відповіді на запитання « журналістів» , що стосуються його життя та творчості. 
*        Наприклад , на уроці ознайомлення з біографією Артура Конан- Дойля у 7 класі учні задають питання :
*    Яка ваша  основна професія?
*    У яких війнах , що вела Британська імперія, ви брали участь ?
*    Який з ваших творів ви  вважаєте найвдалішим ?
*    Кого ви взяли за прототип  Артура Конан-Дойля?
*    Чому ви вирішили  « вбити» свого героя в останньому оповіданні?
*    В чому ,на вашу думку, причина популярності образу Шерлока Холмса?
*    Чи можна уявити Шерлока Холмса – нишпорку в наші дні ? та інші.
*    В кінці прес-конференції вчитель підводить підсумки. У разі необхідності можна запропонувати одному з учнів – « журналістів “ скласти  звіт про конференцію.
Можна також запропонувати учням, задаючи запитання,  називати видання ,  яке вони представляють
«Продовж речення»
*    Після ознайомлення з біографією письменника вчитель пропонує  учням продовжити речення типу :
*    Я знаю про Марка Твена, що він …
*    Найбільше мене вразило те, що Марк Твен …
*    Найвидатнішою датою  біографії О. Генрі я вважаю…
*    Найщасливіший період в житті  М. Гоголя, на мою думку, …
*    Хто бажає продовжити речення-піднімає руку.  Найвищу оцінку отримує той учень, який останнім доповнить речення, тобто має найбільший багаж інформації.
“Ти мені – я тобі”
*    Робота в групах. Групи отримують завдання опрацювати текст та підготувати запитання за змістом. Учні обмінюються  запитаннями, отримують вичерпні відповіді, самі виставляють оцінки членам групи опонентів.
«Мікрофон»
*    Учні отримують завдання підготувати промову та виголосити її в уявний мікрофон.
*    Перед цим вони  ознайомлюються з пам’яткою «Як  складаються промови».
Наприклад: при вивченні повісті Джека Лондона «Біле ікло»  учням пропонується підготувати промову на захист природи.
« Якби тварини вміли говорити»
*    Учням  пропонується завдання розповісти про проблеми тварин -літературних персонажів від першої особи.
«Лист літературному персонажу»
*    Учні повинні написати «цільового листа» літературному персонажеві, в якому підтримати  його або, навпаки, засудити, допомогти порадою, висловити своє ставлення до його  вчинків.
*    Наприклад: при вивченні роману
М. Сервантеса  « Пригоди Дон Кіхота Ламанчського» учні пишуть листа підтримки Дон Кіхоту; при вивченні трагедії В.Шекспіра
«Гамлет» допомагають розв’язати  Гамлету його проблему «Бути чи не бути».
*    Учні повинні написати «цільового листа» літературному персонажеві, в якому підтримати  його або, навпаки, засудити, допомогти порадою, висловити своє ставлення до його  вчинків.
*    Наприклад: при вивченні роману
М. Сервантеса  « Пригоди Дон Кіхота Ламанчського» учні пишуть листа підтримки Дон Кіхоту; при вивченні трагедії В.Шекспіра «Гамлет» допомагають розв’язати  Гамлету його проблему «Бути чи не бути».
« Допоможи героям»
*    Вчитель пропонує учням втрутитися в сюжет  і допомогти героям у складних ситуаціях, розробити для них план дій.
*    Наприклад, при вивченні роману Ж.Верна « П’ятнадцятирічний капітан» вчитель задає  учням запитання: «Коли, на вашу думку,  необхідно втрутитися в сюжет і допомогти героям уникнути помилок, що призвели до багатьох нещасть»
« Ланцюжок»
*    Учні по черзі характеризують якогось літературного героя. Кожен промовляє одне речення.
« Колективна розповідь»
*    Вчитель пропонує учням скласти  колективно розповідь на задану тему.  Кожен промовляє  одне речення, пов’язуючи його з  попереднім.
*    Наприклад, при вивченні теми «Казки» у 5 класі  учні складають колективно казку про пригоди  героя в фантастичному світі за заданим початком: «Не за синіми морями , не за високими горами , а в нашому…»
« Літературний турнір»
*    Учень викликає до себе іншого учня, ставить якесь запитання за літературним твором. Якщо відповідь правильна, викликаний учень викликає наступного і запитання ставиться йому.
*    Наприклад, при вивченні теми « Героїчний епос»  проводиться літературний турнір, який визначає  кращого знавця національних героїв різних країн.
« Таємнича валіза»
*    Робота в групах. Учитель пропонує групам вгадати, якому літературному героєві належить валіза, називаючи речі, які в ній лежать.
*    Наприклад, вивчаючи тему « Пригодницькі романи»  6 класі,  знаходимо, кому належать валізи з речами:
*    компас, карта морів та океанів, підручники  з океанографії (Дік Сенд)
*    лупа, засушені комахи, окуляри  (кузен Бенедикт )
*    вирваний зуб, засушений пацюк, огризок яблука, нитки чорні і білі (Том Сойєр)
« Таємничий герой»
*    Можна застосувати під час проведення підсумкових уроків. Вчитель пропонує учням впізнати літературного героя за його особистими  прикметами.
*    Наприклад,  при проведенні   залікового заняття з теми «Драматургія 19 ст.» учні впізнають героїв за такими характеристиками:
*    «Вона молода, непогана на вроду дівчина. Одягнена бідно. Потребує послуг дантиста. Заробляє на прожиття, продаючи квіти на вулиці. Має досить прямий, жорсткий характер , вміє відстояти свої інтереси. Розмовляє засміченою і грубою мовою. У неї є мрія - працювати в магазині квітів». (Еліза Дулітл з «Пігмаліона» Б. Шоу)
*    « Вона – молода , вродлива жінка. Заміжня, має двох дітей. Її палко кохає чоловік, називає її «моя пташечка, мій жайворонок». На перший погляд , вона цілком щаслива жінка, але у неї є таємниця, яку вона ревно оберігає від усіх.
 (Нора з «Лялькового дому «Г.Ібсена )
«Поєднайте серця закоханих»
*    Робота в групах. Учні отримують картки у вигляді сердечок, на яких написані імена героїв. Завдання – поєднати тих героїв, які за сюжетом творів кохають один одного.
*    Наприклад, при вивченні теми «Міфи» в 6 класі учні отримують сердечка з такими іменами: Паріс, Озіріс, Ярило, Єлена, Мати Сира Земля, Персефона,  Аїд, Яма, Ямі,
   Менелай. 
« Розподіліть героїв за їх творами»
*    Робота в групах. Учні отримують картки з іменами  героїв різних творів даної теми. Завдання - об’єднати  героїв за їх творами.
*    Наприклад:  при вивченні теми
 «Літературні казки» учні розподіляють героїв за їх казками:
Попелюшка, Синя Борода, Пані Метелиця, Принц, лісничий, падчерка, чарівний ключик, кришталевий черевичок, Фея, мачуха, молода дружина та ін.
« Продовж сюжетну лінію»
*    Вчитель пропонує учням придумати  своє продовження сюжетних ліній, пофантазувати, як склалися подальші долі головних  та другорядних героїв. 
*    Наприклад, при вивченні повісті
М. Гоголя «Тарас Бульба» учні складають розповідь про долю матері після смерті її синів - Остапа та Андрія.
*    Фантазують, чи  стануть у майбутньому Том Сойєр та Гек Фінн розбійниками, як вони мріють .
«Впізнайте книжку»
*    Вчитель розповідає про історію створення  книжки , цікаві  дані про автора та інші  подробиці, пропонуючи  відгадати її назву.
*    Наприклад,  «Ревізор» М. Гоголя:
*      «Сюжет для цього твору підказав О.Пушкін, в основі його лежить кумедний випадок, що стався з ним в одному з провінційних міст. На прем’єрі був присутній сам цар, який дав таку оцінку: «Всім дісталося, а мені найбільше».
“Зустріч літературних героїв»
*    Учні називають своїх улюблених літературних героїв, уявляють їхню зустріч, про що вони б розмовляли, які поради дали б один одному.
*    Наприклад, про що б розмовляли при  зустрічі Том Сойєр та Пеппі  Довгапанчоха, Гобсек та Плюшкін, Наташа Ростова та Тетяна Ларіна ?
« Карта подорожі»
*    Учні на контурних картах наносять шлях подорожі літературних героїв.
*    Наприклад, шлях подорожі шхуни
*     «Пілігрим» з «П’ятнадцятирічного  капітана” Ж.Верна,
*    дітей капітана Гранта, барона Мюнхаузена та ін.
« Заплутаний лист»
*    Учитель зачитує лист від автора або літературного героя, в якому допущено ряд помилок або пропущені  слова, учні повинні виправити помилки або вставити пропущені слова.
*     Наприклад, при вивченні роману Ж.Верна « П’ятнадцятирічний капітан» учні вставляють «розмиті водою слова в листі з пляшки, виловленої на березі океану»:
*    «Ми, члени екіпажу шхуни « Пілігрим» , потерпіли …….. і опинилися на невідомому березі.
*    Нас у складі екіпажу…… чоловік, капітан - … …. . Під час подорожі у нас зіпсувався …….,
*    Ми підібрали потерпілих із шхуни «…….» . На невідомому березі ми  побачили екзотичних тварин : ……., ……,……. , а також …… . Це наводить на думку, що ми опинились в ……. .»


« Символ твору»
*    Використавши кольорові олівці   або фломастери, виконайте такі завдання :
*    намалюйте  предмет , який символізував би твір чи був  би символом літературного героя.
*    (троянда – символ казки Г.Андерсена « Снігова королева»; засушені квіти – символ Соні з роману «Війна і мир» Л. Толстого)
*    визначте колір  настрою уривка поезії ;
*    намалюйте ілюстрацію до твору, допустивши помилку в зображуваному та запропонуйте своїм товаришам знайти цю помилку;
*    створіть діафільм за сюжетом твору ( робота в групах).
« Кіносценарій»
*    На уроках розвитку зв’язного мовлення, об’єднавшись у групи, складаємо кіносценарій фільмів за вивченими творами або  документальних фільмів за життєвим та творчим шляхом письменників. Обираємо режисера, оператора, художника-костюмера,
*    відомих акторів на головні ролі та ін.; придумуємо назву фільму, країну, де будуть проводитись зйомки. Кожна група представляє свій проект кіносценарію, серед яких обираємо найкращий.


Немає коментарів:

Дописати коментар